رد کردن لینک ها

واقعیت افزوده (AR) دروازه ورود به تخیل

این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید شناخت دقیقی از  واقعیت افزوده و انواع مختلف آن به دست بیاورید . در این مقاله از سایت آرایکو ، به کاربرد واقعیت افزوده  در زمینه های مختلف می پردازیم .

واقعیت افزوده دریچه ای رو به رویاهای شما 

به بیانی ساده واقعیت افزوده به معنای افزودن عناصر مجازی به دنیای واقعی است و هدف غنی سازی دنیای واقعی می ­باشد. به کمک این عناصر مجازی تجربه ­ای بی­نظیر به ­صورت بلادرنگ و در فضایی تعاملی برای کاربر فراهم می­ شود.  AR فضایی زیبا برای سرگرمی، آموزش، تبلیغات ، خرید و فروش محصولات است. کاربرد این تکنولوژی در کسب و کارها به سرعت در حال پیشرفت است . افق­های زیبایی برای افزایش سطح رقابت بین شرکت ها و سازمان ها بر سر واقعیت افزوده ترسیم شده است.

پیش بینی شده ، اندازه بازار این تکنولوژی در سال 2022 در حدود 300 میلیارد دلار ­باشد. نکته مهم دیگر رویکرد شرکت­های بزرگی چون گوگل، فیس­بوک، اپل، آمازون، سونی و… در سرمایه­ گذاری و بکارگیری این صنعت رو به رشد می­ باشد.

برای استفاده از این تکنولوژی تنها داشتن یک موبایل هوشمند کافی است. روش کار در یک اپلیکیشن عمومی AR (مبتنی بر نشانگر) به این صورت است که پس از تشخیص یک تصویر هدف توسط دوربین، عناصر و مولفه ­های از پیش تعریف شده نمایش داده می­ شوند. چگونگی و نحوه نمایش، تعامل با عناصرمجازی و همچنین افزودن چند رسانه­ای کاملا وابسته به هدف نهایی طراحی می­ باشد.

انواع واقعیت افزوده :

بهترین نوع دسته بندی که می­توان برای واقعیت افزوده با توجه به اهداف و کاربردها انجام داد، به صورت زیر است:

  1. واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر (Marker-Based Augmented Reality): در این روش نمایش عناصر مجازی بر اساس تشخیص نشانگرها است . این نشانگر یا تصویر هدف می­تواند یک یا چند عکس (تصویر1) یا کد QR (تصویر2) یا نمونه­ های جدیدتری چون Wumark باشد. این نوع از AR در حوزه آموزش و کتاب­های کودکان کاربردهای وسیعی دارد.
  2. واقعیت افزوده بدون نشانگر (Marker-Less Augmented Reality): همانطور که از نام آن مشخص است نیازی به تشخیص نشانگر ندارد و بر اساس تشخیص سطح کار می­کند. به عنوان مثال شرکت آمازون به کمک این نوع از AR به مشتریان خود اجازه می­دهد تا در تجسم ، زیبایی شناسی و تناسب ، محصولات عرضه شده را در فضای زندگی خود بررسی کنند (تصویر 3). همچنین می تواند بر اساس تشخیص موقعیت مکانی مورد استفاده قرار گیرد.

     یکی از مطرح ­ترین بازی­های واقعیت افزوده بدون نشانگر مبتنی بر موقعیت مکانی، بازی پوکمون گو است که توسط شرکت آمریکایی Niantic و با همکاری شرکت             ژاپنی Nintendo در سال 2016 ساخته شد. این بازی در حدود دو هفته 14 میلیون دلار فروش درون برنامه ای داشت و حتی در بازه زمانی چند ماه نیز از نظر بازدید            بالاتر از توئیتر قرار گرفت.

در واقع در این بازی، تنها با استفاده از دوربین تلفن همراه و اطلاعات منطقه جغرافیایی که فرد در آن قرار دارد موجوداتی به نام پوکمون را روی موبایل نمایش می­ دهد. به این ترتیب مکان جغرافیایی فرد تبدیل به مکان بازی می‌شود.

3. واقعیت افزوده مبتنی بر تصویر سازی (Projection-Based Augmented Reality): این حالت به عنوان نسل آتی واقعیت افزوده از نظر دسترس پذیری شناخته می­ شود. در واقع با استفاده از یک تصویر ساز هوشمند به کمک تصویر سازی نوری بر روی یک سطح (معمولا شیشه ­ای) اطلاعات به صورت واقعیت افزوده نمایش داده می ­شود. Google glass نمونه ای از این دسته است که قادر به نمایش اطلاعات موقعیت مکانی، زمان، آب و هوا و … است.

4.واقعیت افزوده مبتنی بر برهم ­نهی (Superimposition-Based Augmented Reality)

در این روش پس از تشخیص شی سه بعدی تمام یا بخشی از آن با عناصر AR جایگزین می شود.

از قابلیت های این روش در آموزش می توان بهره فراوانی برد.

بازگشت به بالای صفحه